Tinkeren
‘Wat zou er gebeuren als ik dit doe?’
Tinkeren is een manier van denken en werken. Het ontstaat vanuit een beginpunt, zoals verwondering. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je je verwondert over dit broodje. Hoe is dit gemaakt? Ik ga het ook proberen! Je probeert uit, denkt creatief na, komt problemen tegen en bedenkt oplossingen. Het gaat hierbij niet om het eindresultaat, maar om het proces. Misschien komt er wel iets heel anders uit dan je had verwacht, misschien doe je wel nieuwe ontdekkingen!
Bij het tinkeren maken we onder andere gebruik van STEAM en werken we vanuit de hogere denkvaardigheden uit de Taxonomie van Bloom.
“Hoe is dit schattige broodje gemaakt?”
‘Ik vraag me af hoe dat werkt?’
Opzet
Vier keer per jaar zal er een nieuwe Tinkermodule starten. Een Tinkermodule omvat vier middagen. De groep telt maximaal 20 kinderen.
Het niveau ligt hoog en is daarom speciaal geschikt voor meer- en hoogbegaafde kinderen.
In eerste instantie zal de Tinkerclub bedoeld zijn voor kinderen van 8-12 jaar oud, als dit goed loopt zal gekeken worden naar mogelijkheden om groepen voor jongere en oudere kinderen te starten.
Er komen binnen een jaar veel verschillende onderwerpen aan bod, van biologisch tot creatief en van technisch tot taalkundig. Vaak starten we met een onderwerp naar aanleiding van een ontdekking of vanuit een kinderboek.
We stimuleren de kinderen na te denken over het onderwerp door het vanuit verschillende perspectieven te bekijken. “Waarom…? “, “Ik vraag me af hoe…?”, “Wat zal er gebeuren als …?”. Vanuit daar denken we na over een ontwerp of experiment waar we mee aan de slag gaan.
Daarnaast zullen we regelmatig samen spellen spelen en zal het voorkomen dat er een expert op bezoek komt.
Een module sluiten we af met een inloop voor ouders waar de bedenksels, projecten en uitvindingen kunnen worden bekeken.